Een fietsaccu en water | een slechte combinatie

We krijgen regelmatig accu’s binnen die van het ene op het andere moment niet meer werken en waar bij nader onderzoek blijkt dat er vocht in de accu zit of de elektronica is aangetast door corrosie. Op de vraag of de klant de e-bike vaak in de regen gebruikt of stalt laat staan krijgen we vaak te horen: “daar moet de fiets toch tegen kunnen?” Dit is helaas niet per definitie het geval.

De elektrische componenten van de e-bike zijn gevoelig voor vocht en vuil, dit geldt voor zowel de motor, het display als de accu. Wat de accu betreft: fabrikanten hebben de verplichting ervoor te zorgen dat de accu op zijn minst spatwaterdicht is, herkenbaar aan de IP normering. Ook na een accurevisie wordt ervoor gezorgd dat de accu weer afgedicht wordt zoals de nieuwe accu, hiervoor wordt speciale kit en rubbers gebruikt.

Spatwaterdicht houdt in dat het geen probleem moet zijn door een normale regenbui te fietsen, hier moet de fiets en dus ook de accu tegen kunnen. De fiets langdurig in de regen stallen kan wel problemen opleveren, het is dus sterk aan te raden de fiets op een droge plaats te stallen. Als het echt niet mogelijk is om voor een overdekte fietsenstalling te kiezen, bijvoorbeeld op het werk of schoolplein, haal dan de accu uit de fiets of gebruik een goede beschermhoes. Er zijn verschillende hoezen te koop voor zowel de accu, het display, zelfs voor de hele fiets. Als de accu uit de fiets is en de fiets heeft in de regen gestaan, controleer dan de contactpunten waar de accu aansluit op de fiets, maak deze schoon en droog met een doek voor de accu wordt teruggeplaatst. Dit voorkomt roestvorming op de contactpunten van de accu.

Gebruik voor het schoonmaken van de e-bike geen hoge druk reiniger. Maak de elektrische componenten alleen schoon met een vochtige doek en droog daarna goed na. Dit geldt ook als de fiets in de regen is gebruikt, maak de gevoelige delen bij thuiskomst droog met een schone doek. Zorg ook dat de accu droog is voor de lader wordt aangesloten om kortsluiting en daarmee schade aan de accu te voorkomen. Let ook op als de fiets op een fietsendrager wordt vervoerd: haal de accu uit de fiets en vervoer deze in de auto. Hetzelfde geldt voor een afneembaar display. Maak de aansluitpunten droog voor display en accu worden teruggeplaatst als onderweg door de regen is gereden.

Tot slot: hoewel het in de praktijk niet altijd haalbaar is, is het het beste voor de accu als deze zoveel mogelijk bij een redelijk constante temperatuur wordt gebruikt en bewaard. Grote temperatuurverschillen kunnen ervoor zorgen dat het materiaal waarvan de behuizing is gemaakt na verloop van tijd licht krimpt of uitzet, hierdoor kan de behuizing verminderd waterdicht worden. Controleer de accu dus regelmatig optisch op gebreken, schakel bij twijfel een accuspecialist in om dit te doen.