Wat is een fietsaccu?

Een fietsaccu bestaat uit een behuizing, een besturingssysteem (het Battery Management System oftewel BMS) en accucellen.

De behuizing is het omhulsel van de accu, het verbindt de accu met de fiets en zorgt voor bescherming van de cellen en elektronica tegen regen, wind en vuil.

Het BMS is als het ware de computer van de accu. Het zorgt voor correcte balancering van de cellen, regelt de werking van de accu en bewaakt het laadproces.

De accucellen leveren de benodigde energie aan de motor. Deze worden in serie en parallel geschakeld om zo de gewenste spanning en capaciteit te behalen.

De spanning wordt aangegeven middels het voltage, de spanning van de accu komt overeen met die van de motor en is bij de meeste fietsaccu’s meestal 24 of 36 volt.

De capaciteit wordt uitgedrukt in ampère-uur (Ah) en Watt-uur (Wh) en bepaalt de mate van energie die de accu kan opslaan. Dit heeft niets te maken met kracht (de mate van trapondersteuning) van de accu maar met de actieradius; hoe hoger de capaciteit, hoe langer kan worden gefietst op één acculading.

Wat is de levensduur van een fietsaccu?

Een nieuwe fietsaccu gaat gemiddeld 5 jaar mee. Dit is mede afhankelijk van het gebruik en onderhoud.

Wat is de actieradius van een fietsaccu?

De actieradius van de fietsaccu is afhankelijk van de capaciteit. Met een hogere capaciteit kunt u verder fietsen. De capaciteit van een fietsaccu wordt aangegeven in ampère-uur (Ah) of in Watt-uur (Wh), deze staan vermeld op de fietsaccu.

Welke factoren zijn van invloed op de actieradius?
  • Weeromstandigheden spelen een belangrijke rol bij de actieradius van de fietsaccu. De capaciteit zal bij kou minder zijn dan bij hogere temperaturen.
  • Ook de leeftijd van de accu heeft invloed. In de loop van de jaren zal de accu een aantal % per jaar aan capaciteit inleveren.
  • Het gewicht van de fiets, fietser en bagage. Tevens zijn het wegdek en terreinomstandigheden (vlak, heuvels) van invloed.
  • Gekozen mate van trapondersteuning: hoe meer ondersteuning u vraagt, hoe meer energie u van de accu vraagt.
  • Regelmatig gebruik bevordert de kwaliteit van de accu.
Heeft u geen verbinding tussen de accu en fiets?

het kan gebeuren dat het systeem geen verbinding maakt met de accu. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Een defecte accu geeft geen spanning naar de fiets. Bijvoorbeeld door een probleem met het BMS (Battery Management System), een kapotte zekering of een los contact. Het probleem kan ook in de fiets zitten, bijvoorbeeld een draadbreuk of een defect in de controlelr of connector.

Wat is een BMS?

BMS staat voor Battery Management System. Dit is het elektronische component in de accu dat zorgt voor de kwaliteit van de accucellen en bewaakt het laadproces en de veiligheid van het complete accupakket.

Moet ik de accu uit de fiets halen als ik deze niet gebruik?

U kunt de accu uit de fiets halen en deze opgeladen (ideaal is 75% ladingsgraad) opslaan op een droge, vorstvrije plek als u de accu een tijd niet gaat gebruiken. Doe dit op een plek met een temperatuur van 10 tot 25 graden. Wij adviseren wel om de elke maand bij te laden.

Wat is de beste manier om mijn accu op te laden?

Laad uw accu regelmatig op, ook als u deze minder gebruikt; een fietsaccu heeft een bepaalde mate van zelfontlading en zal na verloop van tijd leeglopen. Laat de accu niet helemaal ontladen. De laadtijd is afhankelijk van de capaciteit van de accu en de capaciteit van de oplader. Laat uw accu niet onnodig lang aan de lader zitten. Is uw accu vol, ontkoppel dan de acculader van de fietsaccu.

De acculader wordt heet tijdens het laden.

Acculaders worden altijd warm tijdens het laden, maar dit moet binnen normale proporties blijven. Het kan voorkomen dat de lader zeer heet wordt. Dit kan komen door slijtage en daarmee overbelasting. In dit geval is het verstandig om de acculader te vervangen.
Mocht de nieuwe acculader ook heet worden, kan het probleem in de accu zitten. In dit geval dient u deze ook te vervangen voor een nieuwe accu of de accu te laten reviseren. Uiteraard kunnen wij lader en accu testen bij voorkomende problemen.

Wat is fietsaccu revisie?

Het reviseren van een fietsaccu is vervanging van het accupakket in uw bestaande accu behuizing. Wij vervangen altijd het complete binnenwerk, zowel de accucellen als het besturingssysteem (BMS). In sommige gevallen heeft een systeem altijd het originele BMS nodig. Dit dat geval doen wij geen revisie, maar kunnen we in de meeste gevallen een nieuwe accu aanbieden.

Is revisie of een nieuwe accu altijd nodig?

Soms werkt een accu niet vanwege een klein defect, of blijft de actieradius achter. Dit kan verschillende oorzaken hebben, in de accu of in de fiets. Het is niet altijd nodig de accu te reviseren of vervangen. in onze werkplaats voeren wij ook kleine reparaties uit en kunnen wij uw fietsaccu testen op capaciteit. Twijfelt u dus aan de kwaliteit uw fietsaccu? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Wat is het verschil tussen revisie en refurbished?

Bij revisie vervangen we het accupakket in uw bestaande behuizing. Een refurbished fietsaccu is een complete gereviseerde accu, inclusief accupakket en (gebruikte) behuizing. U hoeft in dit geval geen bestaande behuizing te hebben. Deze accu’s krijgen dus een tweede kans en zijn technisch gezien helemaal nieuw.

Wat kan ik verwachten na revisie?

Na revisie is de accu weer net zo goed als toen deze nieuw was. De capaciteit van uw accu heeft invloed op de actieradius van uw fiets. Een hogere capaciteit zorgt ervoor dat u langer kunt fietsen. Wij adviseren bij revisie om te kiezen voor een hogere capaciteit, indien onze accupakketten geschikt zijn voor uw fietsaccu. Hoge capaciteit is niet altijd mogelijk vanwege de beschikbare ruimte in de behuizing van uw bestaande accu. Vraag gerust naar de mogelijkheden voor uw fietsaccu.

Kiest u voor bijvoorbeeld 30% meer capaciteit dan uw originele accu, kunt u 30% verder fietsen dan met uw huidige originele accu. Belangrijk is wel dat u met verschillende factoren (weersomstandigheden, gewicht, versnelling, ondersteuning, wegdek etc.) rekening houdt en met de staat en onderhoud van de fiets.

Kan mijn fietsaccu gereviseerd worden?

De meeste accu’s kunnen gereviseerd worden. Bij revisie vervangen wij het complete binnenwerk van de accu, cellen en besturingssysteem (BMS). Echter zijn er systemen die altijd het originele BMS nodig hebben om te functioneren. In dat geval is revisie niet mogelijk. Informeer gerust naar de mogelijkheden van revisie of stuur een foto van uw accu naar onze mail of Whatsapp.

Is revisie schadelijk voor mijn fiets of de motor?

Een revisie van uw fietsaccu is niet schadelijk voor uw fiets. De accu wordt altijd gereviseerd in dezelfde voltage als origineel en zal de motor niet zwaarder belasten.

Kan ik bij revisie kiezen voor een hogere capaciteit?

Bij een accurevisie kunnen we vaak de capaciteit verhogen. Een hogere capaciteit betekent meer kilometers fietsen op één lading. Niet van elke accu kan de capaciteit worden verhoogd, simpelweg omdat de behuizing te klein is om een hoger aantal cellen te herbergen.

Mijn nieuwe of gereviseerde accu is snel leeg.

Nieuwe en gereviseerde accu’s hebben een paar laadcycli (dus laden en gebruiken) nodig. De accu bereikt na 4 tot 8 laadcycli (laden en fietsen) de maximale actieradius. Het kan voorkomen dat het display van de fiets de restcapaciteit van de accu niet goed weergeeft. Ook dit herstelt zich normaal gesproken na 4 tot 8 laadcycli. Ontlaadt de accu nooit anders dan door normaal gebruik, dit kan de accu onherstelbaar beschadigen.

Moet ik bij een accurevisie ook de oplader vervangen?

In principe kan voor de gereviseerde accu de bestaande oplader in gebruik blijven. Omdat wij bij revisie ook altijd de elektronica vervangen zijn er modellen waarvoor dit niet geldt. In dat geval nemen we de bestaande oplader in en leveren we een nieuwe oplader mee.

Welke gegevens moet ik meesturen met mijn accu?

Voeg bij uw accu altijd de probleemomschrijving en uw contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer en mailadres). Voor verzendinstructies kunt u contact met ons opnemen. Uiteraard kunt u ook altijd langskomen in onze winkel in Purmerend om uw accu af te geven tijdens onze openingstijden.

Hoe werkt retourneren van een bestelling?

Wilt u een bestelling retourneren neem dan contact met ons op. Wij zijn telefonisch bereikbaar tijdens onze openingstijden. U kunt ook een mail sturen met de reden van retour en uw bestelnummer.

Hoe lang is de garantietermijn op fietsaccu's en acculaders?

Op alle nieuwe en gereviseerde fietsaccu’s geven wij 2 jaar garantie op materiaalfouten, tenzij anders vermeld. De garantietermijn op acculaders is 1 jaar op materiaalfouten, tenzij anders vermeld.

Kan een aankoop ongedaan gemaakt worden?

Op nieuwe producten is een herroepingstermijn van 14 dagen van toepassing. Binnen deze termijn kunt u de aankoop annuleren. De voorwaarden hiertoe vindt u bij onze garantievoorwaarden.

Wat is de levertijd?

Bestellingen worden van maandag t/m vrijdag dagelijks verzonden. Een bestelling gedaan voor 10:00 uur heeft u de volgende dag in huis. De doorlooptijd van accurevisie is afhankelijk van drukte en productie van accupakketten. Meestal bedraagt dit een paar werkdagen. U kunt altijd bij ons informeren naar de actuele levertijd van een product.

Wat zijn de openingstijden en hoe kunt u ons bereiken?

Wij zijn geopend van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur. Ook zijn wij dan telefonisch, via mail en Whatsapp direct bereikbaar. Mailt of appt u ons buiten onze openingstijden, dan nemen wij de volgende werkdag contact met u op. Tijdens de openingstijden bent u welkom in onze winkel. Onze locatie is goed bereikbaar met de fiets of auto, de dichtstbijzijnde bushalte is op enkele minuten loopafstand en vanaf het treinstation Purmerend Centrum loopt u in 10 minuten naar onze zaak. Op feestdagen zijn wij gesloten.

×